Bestaande klanten:














Welkom bij de lijst veelgestelde vragen

Touchscreen:

* Ik heb het idee dat mijn touchscreen afwijkt.

Antwoord: Dit kan gebeuren met een touchscreen, een touchscreen dient af en toe gecalibreerd te worden. In uw systeeminstellingen scherm kunt u de calibratie starten. De computer vraagt u op een aantal punten op het scherm te drukken om uit te kunnen meten hoe het scherm is afgesteld. Hierna zal het pijltje weer precies onder uw vinger staan.  Is het nu nog niet opgelost of binnen een week is het scherm weer verschoven? Neem contact op met ons voor hulp
om de controller te laten vervangen.


* Hoe kan ik mijn touchscreen schoonmaken?

Antwoord: Met een lichtvochtige doek afnemen. Geen sterke spullen gebruiken als spiritus etc. daar die de kunststof beschermingslaag aan kunnen tasten.

Netwerk:

* Werkt Profx pos in combinatie met mijn bestaande netwerk?

Antwoord: Als u een standaard IP netwerk met Cat. 5 bekabeling heeft, ja dan werkt het. Wij werken met 100%
microsoft produkten voor een brede ondersteuning van onze apparatuur. Tevens beheren wij in onze bedrijven al meer
als 20 jaar Computernetwerken, wij doen daar niet moeilijk over en zorgen voor een praktijkgerichte oplossing.

Ook als u al een netwerk heeft met pinapparatuur, computers, servers, alarm, etc. zorgen wij voor een naadloze installatie. Wel hebben wij dan even ruggespraak met uw beheerder en wellicht in overleg met hem of haar kunnen wij
de installatie verzorgen.


* Ik heb een Windows server met een SQL database er op, kan ik die gebruiken?

Antwoord: De manager database mag ook draaien in een SQL serverdatabase, als u die toch al draait, en daar wordt
ook een backup van gemaakt dan is dat wellicht de handigste oplossing. In overleg met uw netwerkbeheerder zullen
wij die installatie probleemloos kunnen uitvoeren. Als er al een SQL database draait op de machine is dat geen
probleem, dan installeren wij een 2e SQL instance op uw systeem. Alle kennis hier voor is in huis. Vraag onze ontwikkeling om specifieke ondersteunde versies informatie.


* Ik krijg bij het opstarten een melding dat de kassa de server niet kan vinden, ik heb de keuze uit opnieuw of
annuleren. Help!

Antwoord: U krijgt deze melding als uw managerdatabase, de plek waar de manager de data opslaat zoals bijvoorbeeld een pc of laptop niet aanstaat of als de verbinding is verbroken. Het is geen probleem, druk op annuleren, uw kassa zal gewoon doordraaien op zijn eigen database, zodra de verbinding hersteld is zal er binnen 1 minuut weer gesyn-chroniseerd worden. Dit is een unieke feature van Profx pos, er is veel ontwikkeltijd in gestoken. Als deze melding volgens u niet klopt omdat alles lijkt te werken, alle stekkers zitten er in en de machine staat gewoon aan, neem dan contact met ons op voor hulp, er is iets met uw netwerk aan de hand.


Gegevens:

* Als ik de touchscreen kassa uitschakel, heeft dat gevolgen voor mijn gegevens?

Antwoord: Nee totaal niet, zelfs als u de stekker er uit trekt zal de huidige boeking weer in beeld komen als u de kassa opstart. Hier zijn speciale voorzieningen voor getroffen in de software.

* Als ik een USB stick in mijn kassa stop vraagt de machine niet automatisch om een backup te maken.

Antwoord: Niet zomaar elke USB stick werkt op het systeem. Om een USB stick te prepareren voor Profx pos steekt u de stick in de USB poort van de kassa en drukt in het beheermenu op backup maken. De kassa zal een USB stick herkennen, u drukt op ok en de stick wordt geprepareerd voor automatische backup en tevens de eerste backup wordt meteen gemaakt. Hier na kunt u
ten alle tijden de stick in het systeem stoppen en de posterminal zal dan automatisch vragen of u een backup wilt maken.


* Hoe stel ik mijn gegevens goed veilig?

Antwoord: Door elke dag na de Z afslag een backup te maken. Neem hier voor 2 USB sticks, en gebruik deze om de
dag. Ook USB sticks gaan wel eens defect namelijk, die worden nou eenmaal zo goedkoop mogelijk gemaakt, welk gangbaar merk u ook kiest.

Maak ook regelmatig een backup van de manager, just to be sure. Dit is eenvoudig te vinden in het menu in de software.

Wees er van bewust dat wij u voldoende tools aanreiken om een adequate backup te maken, u bent altijd zelf verantwoordelijk voor het behoud verlies van uw data, zorg er dus voor dat er een goedwerkende backup aanwezig is indien een snel herstel van uw systeem belangrijk voor u is.

Het mag voor zich spreken dat deze 2 backup USB sticks niet in de kassalade dienen te blijven liggen maar op een veilige plaats, offsite, opgeborgen worden.


* Hoe vaak synchroniseert de kassa en de computer de data?

Antwoord: Elke 30 seconden wordt er gecontroleerd of er data is veranderd tussen de manager en een kassasysteem. Als dat zo is wordt een synchronisatie gepland tussen die specifieke kassa en de manager. Binnen uiterlijk een minuut zijn de gegevens beschikbaar op het volgende systeem.

Als een kassa gesynchroniseert is met de manager zal de manager bij de volgende keer dat een volgende kassa zich aanmeld om te synchroniseren de data van de eerste kassa doorsynchroniseren naar die kassa.

Zo bouwen we een gigantische redundantie op met onze data, veiligheid die zeer welkom is. Zolang er nog 1 kassa is
die nog draait of de manager, kunnen we vervangende lege systemen binnen enkele minuten her-synchroniseren voor
een supersnel herstel van een calamiteit. Een unieke feature in onze branche.


* Mag ik een van mijn kassasystemen loskoppelen en elders (bijvoorbeeld voor een braderie in een kraampje op straat) gebruiken?

Antwoord: Dat is nou juist waar het systeem op ontworpen is, het is geen enkel probleem om losgekoppeld te werken.
Ja u krijgt bij opstarten een melding dat de server niet gevonden is, maar dat is ook logisch, want de kassa is los- gekoppeld. Het is volgens ons raadzaam die melding te laten verschijnen zodat mensen wel automatisch bewust
zijn van wat er gebeurd.

Als de dag voorbij is koppelt u uw systeem weer aan het netwerk en alle verkopen worden gesynchroniseerd en
voorraden worden bijgewerkt als u voorraadaantallen gebruikt. Handig om direct uit de voorraad eens partijen of oude winkelvoorraad te verkopen, u hoeft aan het einde van de dag niet te tellen en daarna handmatig de voorraad bijwerken.


Pinnen:

* Welke merken pinapparatuur kan ik aansluiten op mijn Profx pos terminal:

Antwoord: vrijwel alle nederlandse merken.

CCV met 2 stapskoppeling, Payzone (voorheen Alphyra) met 2 stapskoppeling, Verifone met 2 stapskoppeling.

Medio 2010: Banksys nederland en Banksys België.

Wij zijn door deze maatschappijen gecertificeerd om direct te koppelen aan de automaten. Hiervoor heeft bij iedere leverancier een certificeringstraject plaatsgevonden die wij allen succesvol doorlopen zijn. 

Let wel op dat niet alle modellen van de leveranciers geschikt zijn voor een directe kassakoppeling, houdt daar
rekening mee bij aanschaf van zo een automaat. Automaten die niet werken zijn o.a. de goedkope versie van CCV (de swifel) omdat die geen kassakoppeling kent maar ook bijvoorbeeld vrijwel alle draadloze pinterminals. Deze kunt u uiteraard wel gebruiken naast uw Profx possysteem echter niet met een digitale directe koppeling, u typt de bedragen dan handmatig in op de terminal en pint dan los. Het is uw eigen keus.


Backup:

* Hoe vaak moet ik een backup maken?

Antwoord: Elke dag bij de Z afslag, dan bent u het best beschermd. Het liefst bijvoorbeeld om de beurt op 2
verschillende USB sticks omdat USB sticks ook wel eens defect raken. Let op dat u ten alle tijden zelf verantwoordelijk bent over uw data, maak dus een backup en het liefst 2. Wel of geen goede backup hebben betekent bij Calamiteiten vaak het verschil tussen een herstel van 5 minuten of een hele dag ploeteren om alles weer goed te krijgen, we hebben het allemaal meegemaakt.

* Maar ik heb toch een server en 3 kassasystemen, die elkaar allemaal backuppen? Ik hoef dan geen losse backup te maken.

Antwoord: Bij bijvoorbeeld brand bent u dan toch alles kwijt. Zorg voor een offsite backup, m.a.w. een backup die niet
op de zaak blijft liggen.

Met die backup in de hand komen wij met een nieuwe terminal in de zaak en uw winkel draait binnen 15 minuten weer. Zonder zo een backup moeten wij eerst een complete machine programmeren.


Stroom:

* Hoe veel stopcontacten heeft een Profx possysteem nodig?

Antwoord: 1 voor de touchscreen kassa, 1 voor de bonnenprinter, 1 voor de eventuele A4 printer, 1 voor de labelprinter.
De standaard laserscanners gebruiken geen stopcontact. Het eventuele keyboard krijgt de stroom van de USB poort.
De klantendisplay pakt stroom van de com poort, waarna een jumper omgezet te hebben er 5 volt op die poort staat.

* Kassasystemen zijn vaak gevoelig voor stroompieken en -dippen zoals met het aanschieten van een koeling of frituur
op dezelfde groep, heeft Profx pos daar ook last van?


Antwoord: Nee wij werken met computers, deze voedingen kunnen beduidend meer hebben als conventionele kassasystemen. Tot op heden hebben wij hier nog geen problemen mee gehad. In het ergste geval, als bijvoorbeeld de kassa leterlijk uit en weer aan springt door een dip in het net zetten wij er een UPS tussen die de stroom zal uitfilteren, dat mag een kleine UPS zijn die geen honderden euros kost, wij hebben hier goedkope oplossingen voor.


Heeft u vragen? Vul dan ons reactieformulier in of bel ons, onze contactgegevens vind u via deze link: contactgegevens